Twyyso combineert de mogelijkheden van Social Media met bestaande businessmodellen. Een concept dat uitgevers, tv-zenders en programmamakers in staat stelt op unieke wijze content om te zetten in klinkende munt en ook meer engagement te realiseren.
Verbazing leidt niet zelden tot een nieuw idee, in dit geval een nieuw businessidee.
Twitter diep in de rode cijfers in 2011
Al jaren is het businessmodel van Twitter, of liever het ontbreken daarvan, een geliefd onderwerp van gesprek. Maar om iets zinnigs te zeggen over de financiële prestaties van Twitter zou je over harde cijfers moeten beschikken over omzet en kosten. Die waren er tot nu toe niet. Twitter is niet verplicht z’n cijfers openbaar te maken en er is vrijwel nooit iets uitgelekt. Toch zegt Ryan Tate van Gawker nu de hand te hebben gelegd op cijfers over omzet en kosten. Die leveren een dramatisch beeld op. Twitter zou in de eerste 4 maanden van 2011 ruim 25 miljoen dollar verlies hebben geleden.
(Bron: Twittermania)
En juist dit heeft een aantal creatieve mensen bij elkaar gebracht en de ontwikkeling van Twyyso in gang gezet.
Onze visie
Tegenwoordig maken mensen steeds meer gebruik van interactieve media zoals Twitter en Facebook ten opzichte van traditionele media zoals de krant en de radio.
De Uses and Gratificationstheorie gaat er vanuit dat mensen media gebruiken om hun behoeften te vervullen bijvoorbeeld de behoefte aan ontspanning of de behoefte aan informatie. Traditionele media bieden inhoud aan die het publiek naar eigen behoefte kan gebruiken. Dat wil zeggen dat er verschillende soorten tv-programma's, radiozenders en kranten zijn. Het publiek heeft tot op zekere hoogte wel een keuze welke mediainhoud het wil gebruiken (ze kiezen zelf waar ze naar kijken, luisteren of wat ze lezen) en in zekere mate bepaalt het publiek ook het tijdstip waarop mediainhoud bekeken wordt, bijvoorbeeld door een DVD te kijken of een tv-programma op te nemen. Toch staat de aangeboden inhoud vast, aangezien het publiek niet degene is die de krant drukt of een televisiezender programmeert. Dit is een beperking bij het bevredigen van behoeften, omdat de mediagebruiker niet altijd precies dat kan consumeren wat hij wil.
Hoewel de mediagebruiker (volgens de Uses & Gratificationstheorie) actief zijn best zal doen om zijn behoeften op dat moment zo goed mogelijk te bevredigen, voldoet het aanbod simpelweg niet altijd aan de behoeften die de mediagebruiker op dat moment heeft. Bovendien hebben onder andere de volgende factoren een negatieve invloed op de activiteit van de traditionele mediagebruiker: het doen van anderen dingen tijdens het televisiekijken of radio luisteren; de wisselende betrokkenheid door bijvoorbeeld praten met anderen of de aanwezigheid van achtergrondgeluiden en tenslotte het gebruik van traditionele media als gewoonte. Dat wil zeggen dat mensen elke avond tv kijken of de krant lezen, maar niet hun volledige aandacht erbij hebben. Het Twyyso interactieve media concept brengt de “twee werelden” bij elkaar. Twitter gekoppeld aan TV, radio, en gedrukte media is een combinatie die een extra beleving toevoegt. De wijze waarop Twitter gebruikers, programmamakers en mediamakers met het fenomeen Twitter omgegaan geven onmiskenbaar aan dat er sprake is van een extra dimensie.
De gebruiker beslist zelf wanneer hij welke media gebruikt (het anytime anywhere principe) en kan ook tot op zekere hoogte de inhoud bepalen. Daardoor zal het gebruik van interactieve media niet zozeer een gewoonte zijn en omdat er voor interactiviteit aandacht en concentratie nodig is, zal de betrokkenheid ook groter zijn dan bij traditionele media. Daarom de inzet van het Twyyso-concept, de samensmelting van interactieve- met traditionele media met de Premium Tweet van Twyyso.