Twyyso, the link between social media and business

Twyyso combineert de mogelijkheden van Social Media met bestaande businessmodellen. Een concept dat uitgevers, tv-zenders en programmamakers in staat stelt op unieke wijze content om te zetten in klinkende munt en ook meer engagement te realiseren.

 

Gamification van Twitter: een gouden combi?

Geplaatst op: 24 mei 2012 Gamification van Twitter: een gouden combi?

De Engelse game-publisher Funbox Media heeft TweetDAQ gelanceerd, voor iPhone, iPod Touch en iPad. Een gratis app die diverse elementen van gamification legt over wekelijkse activiteiten en all time high-scores van verschillende variabelen. TweetDAQ maakt contact met de Open API van Twitter en haalt iedere keer wanneer ze wordt geladen, de laatste informatie op van jouw account. Het zijn basisgegevens die ook via allerlei andere API’s al beschikbaar zijn, zoals aantal tweets en retweets, volgers, verstuurde uitnodigingen, aantal tweets van nieuwe volgers.

Alles wordt weergegeven in zowel absolute aantallen als percentages. Dat wordt gekoppeld aan diverse game-mechanismes die als bekend mogen worden verondersteld:

  • integratie met een game center;
  • leaderboards;
  • uitnodigingen;
  • statistieken waarmee jouw invloed wordt weergegeven.

Daarnaast mogen uiteraard ook de badges niet ontbreken, die je bij de verschillende elementen kunt verdienen wanneer je beter dan gemiddeld presteert in vergelijking met TweetDAQ. Victoria Hatch, binnen FunBox Media geeft aan dat de idee voor de gamification van Twitter eigenlijk toevallig tot stand kwam, waar heel basaal werd begonnen met op weekbasis te kijken hoeveel volgers iedereen binnen haar vriendengroep had. Gaandeweg kwamen zij erachter dat het veel fun bood op het moment dat je je eigen prestaties kunt vergelijken met die van anderen en gemiddelden.

De app is gratis verkrijgbaar in de App Store. Gamification is zonder twijfel een van de buzz-woorden van 2012. Mijn ervaring heeft me geleerd dat met dit soort vormen van engagement de consument ook bereid is te betalen, mits laagdrempelig. De partij die de combinatie van gamification en Twitter naar een betaalde variant weet te vertalen, wint volgens mij de jackpot.

Vincent Leenders

 

(Bericht geplaatst op Mediamiks)

Terug naar overzicht
  • Tweet met #
  • %- Teken toevoegen voor Artiest
  • Persoonlijk bericht
"De gebruiker de beleving, u de inkomsten"
envellop Stuur ons een mail. telefoon + 31(0)316 295 399